Frågor och svar - Avfall och renhållning
Här hittar du vanliga frågor och svar inom områden som sophämtning, avfallsanläggningar, slamkörning och fakturafrågor.
Ett abonnemang för hushållsavfall består av två delar. Den ena delen är grundavgift och den andra delen är hämtningsavgift.
Alla ägare av en fastighet i Årjängs kommun är skyldiga att betala en obligatorisk grundavgift för renhållningsverksamheten. Denna avgift finansierar kundservice och kundregister samt att avgiften ger privatpersoner rätt att kostnadsfritt lämna sitt grovavfall till våra återvinningscentraler i Furskog och Töcksfors.
Grundavgiften är obligatorisk även om det finns ett uppehåll i hämtning av hushållsavfall på fastigheten.
Ja, för att din faktura ska betalas via autogiro behöver du fylla i en blankett för detta. För attt få en blankett kontaktar du:
Tel: 0573-141 37
Information om avgifter och taxor hittar du i Årjäng kommuns Renhållningstaxa
Här kan du hämta matavfallspåsar i Årjängs
kommun:
• Receptionen, kommunhuset
• Kommunförrådet
• ICA Sillerud
• Återvinningsstationen Furskog
• Återvinningsstationen Töcksfors
• Nära Dej, Östervallskog
ÅTERVINNINGSCENTRALEN FURSKOG
1 november - 31 mars
Måndag 14.00-18.00
Onsdag 14.00-18.00
Fredag 12.00-16.00
Lördag 09.00-13.00
1 april - 31 oktober
Måndag 10.00-18.00
Onsdag 10.00-18.00
Fredag 10.00-16.00
Lördag 09.00-13.00
Kontakt Furskog ÅVC: 0573-127 94
TÖCKSFORS ÅTERVINNINGSCENTRAL
1 november - 31 mars
Måndag 14.00-18.00
Lördag 09.00-13.00
1 april - 31 oktober
Måndag 14.00-18.00
Onsdag 14.00-18.00
Lördag 09.00-13.00
Kontakt Töcksfors ÅVC: 070-349 45 76
Du kan anmäla din brunn för slamtömning via e-post varenhallning@arjang.se eller kontakta oss på tlf. 0573-141 37
Då ringer du vår entreprenör Klevane grävtjänst tlf. 070-512 72 93