Lyssna

Vattengympa

När du tränar vattengympa tränar du smidighet, styrka och kondition. Träningsformen passar alla och du gör utifrån dina egna förutsättningar.

Vattengympapass i bassängen

Foto: Camilla Snahr

Vattengympa är ett skonsamt sätt att träna

Vattengymnastik ger resultat på kondition, smidighet, styrka och förbränning, samtidigt som det är ett skonsamt sätt att träna och passar alla åldrar. Optimalt för dig som har knä- och ryggproblem, då du endast väger cirka 15% av din egen kroppsvikt i vattnet. Det medför att du inte behöver bära upp din egen vikt utan kan fokusera helt på muskelrörelsen.

Så här tränar du vattengympa

Vattenmotståndet fungerar som en bromskraft och energiförbrukningen blir högre än om du skulle göra samma rörelse på land. Vattenmotståndet gör att varje rörelse går väldigt sakta vilket minskar skaderisken.

Eftersom du måste hålla dig kvar på samma plats samtidigt som du tränar så måste du använda flera olika muskler samtidigt. Detta höjer energiförbrukningen. Vill du öka effekten kan du exempelvis öka hastigheten på rörelsen, ha handen öppen så du ökar motståndet, spänna bålen, jobba längre ner i vattnet och försöka att inte skvätta.

De olika passen

  • Passet klockan 14.30-15.00 på tisdagar är ett lite kortare och lättare pass. Här ligger fokus på rörlighet och balans.

  • Passet klockan 20.00-20.45 tisdag och 7.00-7.45 onsdag är ett tuffare pass. Här är styrka, kondition och smidighet i fokus men alla kan träna efter sina egna förutsättningar.
Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 23 maj 2017

Kontakter