Hem/Invånare/Omsorg & hjälp/Hjälpmedel och bostadsanpassning
Lyssna

Hjälpmedel och bostadsanpassning

Hjälpmedel eller bostadsanpassning ska kunna ge dig stöd och underlätta din vardag. Kommunen har möjlighet att hjälpa till i viss utsträckning.

 Hjälpmedel

Kommunen ansvarar för hjälpmedel för att klara vardagen, som att klä sig, äta, förflytta sig och sköta sin hygien. Rullstol, rollator och förhöjning till stol och toalett är exempel på sådana hjälpmedel. Beträffande elrullstol och avancerade kommunikationshjälpmedel kan arbetsterapeut och sjukgymnast i kommunen skriva en vårdbegäran till landstinget.

Kommunen ansvarar inte för alla hjälpmedel

Värmlands läns landsting ansvarar för hjälpmedel till barn och ungdomar, samt för elrullstolar, avancerade kommunikationshjälpmedel, ortopedtekniska hjälpmedel och hjälpmedel vid syn- och hörselnedsättning.

Bostadsanpassning

Om du har en långvarig funktionsnedsättning som kräver att din bostad görs tillgänglig. Kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag för att få bostaden anpassad. Rätten till bostadsanpassningsbidrag styrs av Lag om bostadsanpassning. 

Ansökan om bostadsanpassning

Ansökan skickas till samhällsbyggnadsavdelningen tillsammans med intyg som kan skrivas av en arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare eller annan sakkunnig.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 12 september 2016

Kontakt

Blanketter

Relaterade länkar

Under denna rubrik hittar du viktig information om hjälpmedel

Hjälpmedelsservice