Hem/Invånare/[Nyhetslista invånare]/Ansök om stöd och hjälp via e-tjänst
Lyssna

Ansök om stöd och hjälp via e-tjänst

Publicerad 2017-03-17 14:01

För att få hjälp och stöd med insatser som exempelvis hemtjänst, stöd och service vid vissa funktionshinder, ledsagning och trygghetslarm samt särskilt boende behövs ett beslut om bistånd. Nu kan du förutom att ansöka muntligt eller skriftligt även ansöka via en e-tjänst.

Foto: Årjängs kommun/Mostphotos

Så här går det till att söka via e-tjänst

Nu kan du ansöka om stöd och hjälp även via en e-tjänst. För att göra en e-ansökan måste du ha tillgång till Bank-id eller mobilt Bank-id. När du har loggat in ska du registrera din ansökan och beskriva vad du behöver hjälp med. Du fyller i dina personuppgifter och därefter klickar du på "skicka".

Följ ditt ärende

Du kan följa din ansökan i e-tjänsten. Här ser du när handläggaren har tagit emot din ansökan, öppnat en utredning och sen när beslut har fattats.

Så här går processen till om beslutet

Så här går det till oavsett om du ansöker via e-tjänst, skriftligt eller muntligt. 

  • Du, eller om du har en god man, ansöker om det stöd du vill ha hjälp med.
  • Handläggaren bokar en tid för möte med dig och du bestämmer vilka som ska vara med, till exempel närstående.
  • För att handläggaren ska kunna utreda behovet av stöd ställer han eller hon frågor som gäller hälsotillståndet och vilket behov du har.
  • Efter utredningen görs alltid en individuell biståndsbedömning utifrån aktuell lagstiftning.
  • Biståndshandläggaren fattar ett biståndsbeslut om vilken insats du har rätt till eller inte har rätt till. Beslutet skickas skriftligt hem till dig.
Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 20 mars 2017

Att ansöka om stöd och hjälp